Ismoder i offerkofta
Två systrar har växt upp i en kärlekslös relation till sin mor som alltid sätter sina egna behov och sitt eget känsloliv före allt annat, inklusive sina döttrar.
Meredith och Nina har aldrig vågat skratta med sin mamma, knappt tilltalat och väldigt sällan sett henne i ögonen. Under hela deras uppväxt är pappan den trygga och fasta punkten i tillvaron.
Meredith är storasystern som trots sin ilska och besvikelse bor nära sina föräldrar och dövar sitt själsliv med att ”göra allt rätt”, både på hemmaplan och i familjeföretaget. Duktig flicka!
Nina, den rebelliska lillasystern är journalistisk fotograf och söker sig till krigshärdar runt om i världen. Till och med ett inbördeskrig i Afrika känns mer hanterbart än familjerelationerna hemma.
När familjens sammanhållande länk, pappa Evan dör har de tre främlingar ett val att göra; fly eller infria faderns sista vilja, att de tre kvinnorna han älskar lär känna varandra.
Så klart är det den “bråkiga” Nina som öppnar upp samtalen och ut vecklas en tårdrypande berättelse om den 80-åringa moderns historia i den forna Leningrad.
Antingen eller
Man kan välja att läsa boken Den frusna trädgården skriven av Kristin Hannah på två sätt.
A) Den oberörbara hjältemodern
Antingen ser man berättelsen som en vacker och vansinnigt sorglig berättelse om en ung rysk flicka som bokstavligen mister allt i ett Leningrad definierat av krig och fattigdom. Och man tycker att det rättfärdiga att i 40 år förneka sina barn kärlek, respekt och intresse, till förmån för egna självcentrerade grubblerier och förehavanden.
I det skenet blir boken lätt romantiskt eftersom de tre kvinnorna slutligen når fram till varandra. Men på moderns villkor och med döttrarna tåtippandes runt henne av skräcken att åter straffs med hennes tystnad.
B) Ismoder i offerkofta
Eller så läser man berättelsen som en mor-och-dotter-relation och då förlorar den ryska svårmodiga gamla damen omgående sin grace och värdighet. För vilken moder låter med viljes sin offerroll ta överhand och försakar därmed relationen till sina döttrar? Bara för att hon inte vill berätta om sitt förflutna. Vad skulle kunna hända liksom? Inget kan ju bli direkt värre.
Men det är precis vad modern väljer att göra. Till hennes försvar så löper hon dock linan ut och är konsekvent. Hon försöker inte ens leka ”löjliga familjen” vilket skulle kunnat skapa en ännu mer förvirrad uppväxt, utan stänger helt enkelt ute sina döttrar helt.
Upplösningen
Efter makens död känner bråkmakaren Nina sig manad att följa faderns sista vilja och tvingar fram samtal med modern, och den ryska berättelsen växer då sakta fram.
Men inte är det en villkorslös relation som modern dikterar fram. Åh nej inga frågor får ställas och allt ska ske i mörker.
Svältfödda på både uppmärksamhet och kärlek från sin mamma väljer de slutligen att acceptera henne och vips glömma sin kärlekslösa uppväxt som lett dem fram till de minst sagt dysfunktionella livssituationer systrarna idag befinner sig i.
Betyg
Det är med ilska och frustration jag lägger ihop boken efter sista sidan. Visst har modern ett förskräckligt förflutet men kan det verkligen rättfärdiga ett bedrägligt beteende mot de egna döttrarna? Det finns ett ordspråk:
Det är inte vad du tänker som definierar dig, det är vad du gör.
Och modern gör ingenting. Ничего! Hon vill och önskar säkert men hon tar inga initiativ. Tar ingen aktiv handling. Visar inte att hon vill. Är sitt själviska jag nog. Och för det blir hon för mig en ismoder i offerkofta.
Betyget blir ganska högt trots att jag blir arg och bitvis tycker att texterna är onödigt omständliga och långdragna. Det blir högt för att den väcker reaktioner och hade varit oerhört intressant att prata med pinglorna om. 4 av 5 pinglor.
oj Pia, jag blir jättenyfiken! Hela texten vibrerar ju! Den har uppenbarligen berört dig! Vore otroligt kul att diskutera!
Ja Hedvig, det kan man nog säga och som grädde på moset kollade jag in intervjun med Anna Wahlgren på Skavlan efter att ha läst alla skriverier i helgen. Huruvida det var fel av SVT att göra denna intervju med en uppenbart väldigt sinnesförvirrad kvinna låter jag vara osagt men det som fick mig att göra kopplingen till ismodern i boken var att hon (Anna) sade: “Varför har hon (dottern) inte pratat med MIG?” Min stilla undran är varför har inte hon som mamma tagit tag ansvar för situationen och relationen genom att kliva ur sitt ego och pratat med sin dotter…
Mor-dotter-relationer är spännande att utforska. Gillar sådana böcker!