Positiva förebilder i hästböcker
Jag spinner vidare på temat ungdomsböcker och i synnerhet hästböcker som var en genre jag slukade som barn. Uppfostrad som jag är i ridskolemiljö så har jag alltid hävdat att denna värld – om än lite riskfylld att vistas i – är den bästa fritidsgården du kan tänka dig. Det är därför jag bara måste få citera Ann Heberleins artikel ”Sitter säkert i sadeln” ( DN 20/12 2010) . Tyvärr verkar den endast vara publicerad i pappersupplagan.
Heberlein beskriver den speciella miljön på ridskolan som unga flickor fostras i och säger att : ”På ridskolan lär man sig att utöva makt, och det är en nyttig läxa för små flickor som annars förväntas vara söta och fogliga”. I samma artikel presenterar hon några aktuella hästbokförfattare, bl.a. Linn Hallberg (som enligt min dotter är världens bästa författare) som skrivit Siggeböckerna och Pia Hagmar som skrivit böckerna om Klara.
Heberlein avslutar sin artikel med följande ord: ”Hästböcker kan, när de är som bäst, visa på andra sätt att vara flicka, bortom sexualisering, underordning och skönhetsideal. Hästboken kan erbjuda en värld som är möjlig att kontrollera, en värld där flickor är starka och kloka och fullt kapabla att ta hand om sig själva. För det är de ju”. I mitt tycke mycket tänkvärda ord , men då är jag kanske lite partisk.
Intressant! Efter att ha följt med barnen till ridskolan har jag förstått att det är jätteviktigt att visa hästen vem som bestämmer, och det är inte så lätt, inte ens för mig som är 40 år! 🙂 Imponerande egentligen att små flickor klara av att styra så stora starka djur!
Hej!
Jag arbetar på ett naturbruksgymnasium på IM-programmet, alltså med elever som oftast inte har så positiv inställning till skolan i allmänhet och läsning i synnerhet.
Vi har upptäckt att många av böckerna är så socialrealistiska att musten går ur både dem och oss. De har nog med trassel i verkligheten.
Av en slump hittade jag er sida på nätet och undrar om ni har några tips på positiv litteratur som passar ungdomar mellan 16 och 20 år?
Ser fram mot ert svar.
Med vänlig hälsning
Kerstin Flodén
Hej Kerstin!
Du får ursäkta att svaret har dröjt men här kommer lite tips. Jag jobbar ju också som svensklärare på gymnasiet (ett teoretiskt gymnasium visserligen) och kämpar också med att få eleverna (inte alla behöver man kämpa med men några…) att läsa och uppskatta litteratur. Tillsammans med vår skolbibliotekarie har vi svensklärare satt ihop några olika ”temalådor”. En nyligen ihopsatt temalåda som jag nu har ”provat” i två klasser har varit ”TEEN NOIR”. Ungdomsromaner som skildrar dystopiska framtidssamhällen. Mitt intryck är att detta har varit populärt. Några exempel på titlar är ”Den utvalde” (Lois Lowry), ”Delirium” (Lauren Olivier), ”En sekund i taget” (Sofia Nordin), ”Matchad” (Ally Condie), ”Divergent” (Veronica Roth), ”Metro” (Dmiitrrij Gluchovskij) och ”Den femte vågen” (Rick Yancey). De är av lite olika svårighetsgrad och ”tjocklek”. Någon är filmatiserad och Metro finns som TV-spel. Du efterfrågade visserligen ”positiv litteratur” och dessa framtidscenarior är väl inte alltid så positiva men våra ”hjältar”, unga killar och tjejer i romanerna, är starka och positiva människor.